tisdag 24 maj 2011

Punkt punkt punkt

Enormt irritationsmoment på Facebook: medelålders kvinnor som avslutar allt de skriver med punkt punkt punkt (...). Statusuppdateringar kan vara något i stil med "Idag ska jag ut och gå i det fina vädret. Kul..." eller "Gud vad roligt att få åka på semester..." eller "Jag älskar verkligen mina barn...".

Jag skriver medelålders kvinnor, för jag har aldrig sett en man (oavsett ålder) eller yngre kvinna använda sig av punkter i överflöd. Det är som om de tre punkterna ska agera utfyllnad i texten, som om det vore slöseri med tecken att inte ta med de extra punkterna, typ som de som ber att få ta med sig pizzakanterna hem eftersom "de redan betalat för hela pizzan".

De tänker förstås inte på att punkt punkt punkt också kan betyda något i en text, att det pekar på en vidare innebörd. Det underförstådda. Att "kul" är motsatsen till det ironiska "kul..." osv.

Det är nästan som med utropstecken, där ett överanvändande förringar textens innebörd (jämför t ex "Sommarlov!" och "sommarlov!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!").

/ Vän av ordning

Inga kommentarer: