onsdag 18 maj 2011

Att vara ett snällo

Jag läste i en artikel om mordet på president Lincoln att en av männen som låg bakom attentatet enbart var med eftersom han inte kunde säga nej till de andra. Det var något som jag kunde relatera till, inte så mycket den mordiska komplotten som oförmågan att säga nej.

En oförmåga är precis vad det är och den kan bero på två saker: avsaknad av ryggrad eller en överdriven snällhet (eller kanske en kombination av båda). Eftersom ingen vill kännas vid sin egen feghet utesluts det alternativet och då återstår bara snällheten.

Björntjänster för den egna personen, det är vad den överdrivna snällheten oftast innebär. Men den kan te sig på andra sätt också. I Brott och straff beskrivs den mördade ockerkvinnans syster som en kvinna som visserligen är väldigt ful men också väldigt snäll och därför har fått två barn med två olika män.

Det är till det sättet jag ställer min förhoppning om att få förgrena släktträdet, genom att någon kvinna efteråt ska tänka att "han såg så snäll ut att jag inte hade hjärta att säga nej".

Men det förstås, att vara ett sådant snällo skulle kunna innebära att telefonnumret hamnar som klotter på damrummets väggar på andra klassens nattklubbar under rubriken "Ring hit om du inte är krässen" (felstavat och allt).

...och då är man ju tillbaka på björntjänsterna.

Inga kommentarer: