lördag 21 maj 2011

Mojo Risin' och Rambl'r Geist (...bön)

Det sägs att Jim Morrison brukade kalla sig för Mojo Risin', åtminstone innan han blev den hallucinogena varelsen the Lizard King (som i: "I'm the Lizard King, I can do anything!"). Mojo Risin'. Det kan vara tidernas coolaste (åtminstone fonetiska) anagram.

Tidigare denna afton var jag ute och premiärsprang på Umedalens elljusspår och då tänkte jag på hur jag tappade motivationen med löpningen då jag var ungefär 14 år. Puberteten slog hårt mot träningslusten och då min farfar (som var en skidåkare och löpare av rang) avled i samma veva tappade jag geisten. 

Geist, det är ett ord som man kan bilda med hjälp av bokstäverna i mitt namn. Det ena ledde till det andra och medan jag sprang försökte jag komma på ett lika snärtigt anagram som Jim Morrisons. Men det bästa jag kunde komma fram till var Rambl'r Geist (...bön). Det låter som ett passande namn för en skurk i sci-fi serien Star Gate (förutsatt att b-ö-n tas bort förstås).

Men lite häftigt låter det allt, i alla fall om man vänder på det: Geist Rambl'r (...bön). Nästan som då Stones frågar "Did you hear about the midnight rambler?".

Inga kommentarer: