tisdag 17 maj 2011

Bauchschmerzen

Det sägs att drömmar är hjärnans sätt att bearbeta de intryck som samlats under dagen, men jag undrar om inte drömmar i själva verket är resultatet av matsmältning. Inte ens i feberyrsel, då hjärnan är som ett hårdstekt ägg, har jag drömt så konstiga saker som under magsmärtsrelaterade nätter.

Den senaste gången jag var magsjuk, påsken 2006, drömde jag att jag tvångsarbetade i en Volvo-fabrik där de tillverkade växellådor och att all personal var tvungna att utföra sitt arbete i tältsängar, som under inga villkor fick lämnas eftersom det fanns något frätande på golvet.

Igår natt hade jag okristligt ont i magen. Det kan ha varit söndagens kebabtallrik (som till 50 % bestod av vissna salladsblad) som spökade. Jag sov dåligt, vred och vände mig. Täcket blev för varmt, så jag kastade bort det och då blev det för kallt. Ingenting var riktigt bra. Och sen var det drömmarna.

Jag drömde att det var språklektion på gymnasiet och att det enda jag kunde säga var "Ich habe bauchschmerzen". Läraren, språknazisten från gymnasiet, skällde ut mig på tyska så att saliv sprutade, men allt jag kunde svara var "Ich habe bauchschmerzen" och då skällde hon ännu mer. Det blev, som det alltid tycks bli i drömmar, en rundgång som inte gick att ta sig ur.

Inga kommentarer: