fredag 31 december 2010

Kriminaldrama

Jag har ägnat en del av morgonen till att läsa boken Iskallt och stenhårt som handlar om svensken Rickard Flingas tid i fängelse i Texas. Det var en saklig och, i brist på bättre ord, kallhamrad bok. Samma tonläge hela tiden, oavsett om det handlade om vilka böcker han läst eller vilka fångar han stuckit ner med kniv. Som kommentatorn till biljard på Eurosport, typ.

Då jag läste boken kom jag att tänka på kriminalserier som CSI. Larry Fishburne och David Caruso har alltid något snärtigt att säga då de hittar liken, t ex om ett lik hittas i en swimmingpool så säger de "I guess he wasn't much of a swimmer" eller "So, I guess he forgot to put on his bikini". Det är alltid så hårdnackat och alltid, alltid, sagt med hesa röster och i ungefär 90 % av fallen så handlar det om trubbigt våld.

Trubbigt våld. Om jag skulle skriva en deckare (vilket verkar vara den allra enklaste av litteraturens genrer om du frågar mig) så skulle jag också ha med något snärtigt om trubbigt våld: Kriminalaren som är ansvarig för utredningen - med för många trivselkilon och självklart problem med för mycket av kröken - säger i en bullrig röst till sin medhjälpare - förslagsvis en ung kvinna med "daddy issues" och en pojkvän som slår henne - "Förövaren hade endast sitt intellekt att använda som vapen, därför kan du skriva att dödsorsaken var trubbigt våld".

Eller en engelsk variant: "The victims head was exposed to heavy violence by a blunt object". "Yes, we found this copy of "Back to Bedlam" lying next to the body".

(Egentligen försvinner det roliga om skämtet behöver förklaras, men om ni inte förstod det sista så kan ni klicka här)

Inga kommentarer: