tisdag 28 december 2010

Dag 17 - Memorabilia

Idag har jag ägnat en stor del av dagen till att rota fram fina stunder ur minnets arkiv. Det har varit lätt, nostalgin tycks få allt att glänsa starkare och skina mer. Eftersom allt skiner bländande så är det svårt att plocka ut ett enskilt minne. Jantelagen råder även inom minnenas värld, för vad är egentligen ett bättre minne än ett annat? Därför plockar jag ut tre minnen istället för ett, som en revolt i miniatyr (hah, lista, du bestämmer inte över mig!).

  • Somrarna hos farfar i Visjömon - Sommaridyllen med sol och bad och ändlösa mängder godis och frukostar innan frukosten bestående av sockerkaka och en lång strand där man kunde göra en fiskdamm och ett till synes evinnerligt långt sommarlov som sträckte sig in i framtiden.
  • Sommaren -03 - Den sista sommaren innan gymnasiet började och därför också den sista sommaren innan jag blev vuxen (eller åtminstone innan jag blev sådär lillgammal som jag är nu). Det var faktiskt också den sista sommaren innan jag började höra dåligt, bara en sån sak! Jag hängde med JT och Tobias varje dag. Vi tittade på då Tobias skruvade i sin moped; vi spelade badminton barfota ute på Tobias gräsmatta och gick sen svettiga in för att fika limpa med messmör på; Vi sköt på varandra med en soft air gun; vi påbörjade en cykeltur till Aspsele men Tobias fick punktering efter 1/4 av vägen och hämtades därför av Tobias morfar som gav oss en guidad tur i Stennäs; vi spelade Elvis skiva Elv1s på repeat hela sommaren och busringde en gång till JT, som gått hem tidigare, genom att spela "Are you lonesome tonight" i luren.
  • Barndomens vintrar - Den tid då vi (jag, Jonas och Niclas) kunde ägna en hel helgdag till att skotta hockeyplanen bara för att få spela i en halvtimme. Eller för all del, de dagar då planen var skottad, då vi kunde stå på skridskorna i tio timmar i sträck. Ack, att få brinna för någonting som det igen!

3 kommentarer:

j_stromberg12 sa...

Ja somrarna i Visjömon med farfar och Anna-Sara är ett av mina bästa minnen :-D. Vi kanske skulle ta en hel helgdag i vinter åt att skotta upp hockeyplanen å sen spela en 1/2 timme för att se om de är lika roligt nu?

Niclas sa...

De där vintrarna saknar jag också som tusan. Nog skottade man den där planen, än fast det hade snöat 2 deci och än fast det fortsatte att snöa medan vi skottade. :-)

Och man minns ju rivalmötena mellan Pittsburgh/NY Islanders och Pittsburgh/Philadelphia (tror det var dessa kombinationer vi spelade). :-)
Då gick det hett till!

Albin Strömberg sa...

Skulle vi orka skotta en hel dag? Jag kan inte förstå hur vi orkade då, med dåvarande fysiska förutsättningar!

Haha, alltså logiken i att skotta medan det fortfarande snöade... Om jag minns rätt så var huvudsaken att Islanders och Flyers var i olika lag eftersom själva spelet egentligen bara var ett förspel inför det "brawl" mellan Jonas och Andreas som ALLTID uppstod. Men kul hade vi!