onsdag 15 december 2010

Dag 4 - BFF

Då jag skummade igenom den där listan och såg punkten där det stod "Your best friend" så tänkte jag på en händelse som utspelade sig på ungdomsgården i början av 00-talet. Två mindre killar satt vid ett bord bredvid soffan där jag själv satt. "Det är konstigt" sa den ena killen, "Ibland bråkar vi och ibland är vi bästisar". Han sa det på ett sätt som gjorde att det lät som om han grubblat länge över detta, som om han länge väntat på rätt tillfälle att föra en så viktig fråga på tal. Den andra killen svarade "Best friends!" och sen var saken utagerad. Mer behövde inte sägas, för det är ju så med best friends - ibland bråkar de, ibland är de bästisar. I beg your pardon, I never promised you a rosegarden och allt det där.

Jag är så pass lyckligt lottad att jag har flera bästa vänner. De kompletterar varandra på ett sådant sätt att ingen är varken bättre eller sämre vän än en annan. Fredrika är bra på så sätt att man liksom är "du" med allihop och därför har många kompisar, men det var ju vänner det skulle handla om och jag har fyra vänner som jag räknar som bästa vänner: JT, Tobias, AT och min lillasyster Emma.

JT och jag delade lägenhet under gymnasietiden och jag vet inte om det är därför som vi delar samma typ av humor och, delvis, samma musiksmak. JT är den roligaste personen jag känner och det är alltid nära till skratt då han är med. I våras arbetade vi tillsammans på en C-uppsats och då brukade vi sitta i mitt vardagsrum. Men innan vi kunde börja arbeta mjukstartade vi dagen med att se på Cosby, Pantertanter (paus) och McLeods döttrar på kanal9. Ingen annan i bekantskapskretsen skulle uppskatta dessa serier på samma sätt som jag gör utom JT. Av samma anledning är JT den enda som det går att ventilera bloggvärlden med, "Såg du vad Hugo Rosas skrev om Paow" eller "Himla Kissie!" eller "Den där "Mammas Pojkar"-Timpa verkar gilla kladdekaka och skottlåsning" [sic!].  Andra bra saker med JT är att han gillar Canadian Tuxedos och att han en gång komponerade en ringsignal till sin mobiltelefon som började med 20 sekunders tystnad, bara en sån sak!

Tobias är en sån som är väldigt lätt att umgås med. I våras, medan jag fortfarande pluggade, kunde han komma förbi min lägenhet för att låna skrivaren/Internet och sedan bli kvar i 8 - 10 timmar och under dessa 8 - 10 timmar hann det aldrig bli tråkigt. Sån är han!

AT är den som jag umgås mest med numera eftersom både JT och Tobias bor i Umeå. Vi jobbar tillsammans, vi tränar tillsammans och vi är båda med i brandkåren så därför spenderar vi nästan 12 timmar om dagen i varandras närvaro. Det allra bästa med AT är våra "snillen spekulerar" moments på gymmet. Oftast börjar det med mitt eget "Jag läste att..." eller AT:s "Morsan/farsan/TV:n sa..." och sen är diskussionen igång. Själva diskussionen kan handla om så vitt skilda ting som köldskador, om de fyra stora katterna kan få ungar tillsammans, tidsresor, döden etc. Livets stora frågor.

Emma och jag delar samma värderingar och, i de flesta fall, åsikter. Därför kan vi ibland sitte uppe till fyra på morgonen på helgen och bara prata om ditt och datt.

Inga kommentarer: