fredag 24 december 2010

Komparativ fördel

Igår var jag hos optikern för att göra en synundersökning. Sist jag besökte en optiker var för fem år sen då jag skaffade glasögon. Under gårdagens undersökning sa optikern att det var länge sen det hade kommit in någon som sett så bra. Med glasögonen på vill säga. Av alla människor som ser dåligt så är jag en av dem som ser bäst. Jag är bäst av de sämsta (och eventuellt bäst på att vara sämst också).

Inom nationalekonomin finns det en term som kallas komparativ fördel vilket innebär att även om ett land är sämst på allt så kan det vara lönsamt att satsa på det man är minst sämst på.

Så nu är det alltså upp till mig att slå mynt av att se bäst av de som ser sämst.

1 kommentar:

j_stromberg12 sa...

De var bra att du ser bra. Tänk om de hade varit de motsatta så de gett dig en vit käpp och sagt tex "Herre gud karl du är ju helt blind" eller "Hur har du tagit dig hit människa ni kan ju icke ens se om de är dag eller natt"