Har ni sett Vianors reklam om däckbyte? Arne Weise sitter halvt liggande i en tvåsitsig soffa och ber, med trött röst, speakern att vara tyst eftersom han faktiskt håller på att byta däck.
Idén med reklamen är förstås att visa på den enkelhet som Vianor erbjuder: kunden väntar i en skön soffa medan någon annan gör arbetet. Men kunde de då inte hitta en mer passande kändis än Arne Weise? Weise är 81 år gammal, en ålder då körförmågan är vetenskapligt bevisat sämre. Visserligen är det också en ålder då man kan tillåta att någon annan byter däck, alltså en målgrupp att rikta sig mot för Vianor. Samtidigt är det vid den åldern som förvirringen kan börja märkas.
Just den potentiella seniliteten ställer till det med reklamen. Man kan inte veta om Weise, trött efter en lång dag, skämtsamt ber om tystnad eller om han faktiskt tror att han, själv, håller på att byta däck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar