fredag 3 juni 2011

Två steg framåt, ett steg bakåt

Samma dag som mamma hade sin examen så var det också bal för min lillasyster Emma (som tillsammans med sin kille blev valda till bästa par, bara en sån sak!). För att fylla ut tiden mellan mammas examen och Emmas bal cruisade vi runt en stund i Lycksele.

Jag gick i gymnasiet där och varje gång jag har ett ärende i Lycksele brukar jag därför uppleva vissa platser igen. Vi körde förbi skolan, min och JTs gamla lägenhet, Tobias gamla lägenhet och några andra ställen. Sådan är jag, jag har ett trängande behov av att få insupa atmosfärer och gamla minnen. På sätt och vis kan man säga att jag lever i det förgångna.

En stor del i att åka runt och damma av gamla minnen och platser är att göra en avvägning om saker och ting blivit bättre eller sämre sedan den tiden. Saker då hade kunnat göras bättre på samma sätt som att saker som gjordes då, gjordes bättre än vad som görs nu. Lite av ett minnenas ris och ros, typ.

Tänk om man gavs möjligheten att korrigera dåtidens misstag genom att ge den person man var då den kunskap man har nu. Som ett semi-tidsresande där det enda som förflyttas är kunskapen.

För varje två steg framåt som tas i utvecklingen av den egna personen borde den samlade kunskapen och erfarenheten flyttas bakåt ett steg i tiden.

Så mycket bättre allting hade blivit!

Inga kommentarer: