tisdag 7 juni 2011

Muy macho?

Idag hjälpte jag min morfar att kapa ved. Eftersom det var ett så strålande väder i Fredrika så försökte jag också passa på att få lite färg, så att inte den latinska innebörden av mitt namn, den vite, år efter år blir en självuppfyllande profetia. Därför stod jag topless på vedbacken.

Det finns en väldigt stereotyp bild i övriga Sverige av hur norrlänningar är, särskilt vi norrländska män. Vi sägs ha ett särskilt lynne, klär oss enbart i flanell, lyssnar på dansbandsmusik, är socialt bortkomna, luktar svett, snusar, kör skoter och älskar motorsågar. Det är liksom vad som förväntas av oss.

Jag vet inte om det är en romantiserad bild av den norrländske mannen som en vilde, men jag vet däremot att det finns människor som anammar denna bild och anser att nidbilden ovan är detsamma som kriterierna för hur en riktig man ska vara. Män som bär t-shirtar med trycket "Riktiga män rakar pungen med vinkelslip". Riktiga karlar.

Men någonstans måste också gränsen gå. Någonstans måste synen på vad som är höjden av manlighet tippa över och bli vad Riktiga karlar fruktar mest av allt - bögigt. Det går bra att skämta om att raka kullagret med vinkelslip, men ve dig om du förlöjligar det som kännetecknar Riktiga karlar.

Jag är därför lite osäker på hur det ska tolkas, att motorsåga med bar överkropp. Är det manlighet i kvadrat eller fjolligt och fruitier than Hawaiian punch enligt denna utdöende skara av Riktiga karlar?

Inga kommentarer: