torsdag 2 juni 2011

Karma

Har ni någon gång tänkt på reinkarnationens orättvisa?

Om jag missköter mig i detta liv innebär det att jag i nästa liv kommer att återfödas som "en lägre stående varelse", men eftersom det inte finns en direkt anknytning mellan detta liv och det förra så kommer en eventuell dekadens endast att drabba min själ och inte mig själv som person (vilket förvisso förutsätter att personen och själen är två skilda ting). Jag vet själv inte vad jag har gjort i mitt förra liv, mer än att den nuvarande statusen (frisk/sjuk?) ger en fingervisning om vad det förra livet innehöll.

Om jag väljer att leva ett syndigt liv blir det därför som att säga let the next guy handle it eftersom jag själv, som person, inte kommer att drabbas av sviterna.

Passing the buck, som president Truman kallade det.

(På samma sätt innebär det också att om jag sköter mig i detta liv, så blir det nästkommande livs personlighet som kommer att få skörda frukterna).

Inga kommentarer: