söndag 19 juni 2011

Överkamning

Idag skjutsade jag min mormor och morfars hund till Lycksele eftersom den blev biten av en orm. Under tiden Zita (hunden), mormor och morfar var inne hos veterinären väntade jag i väntrummet.

På väntrummets vägg hängde ett tidningsställ och där fanns ett gammal nummer av Illustrerad Vetenskap. Bland tema-artiklarna om kontinentalplattor och växthuseffekten (tycks inte inte ALLA nummer av Illustrerad Vetenskap handla om dessa ämnen?) fanns också en notis om den ende man som blivit skalperad av indianer och överlevt. Mannen, som hette Robert McGee (vilket får mig att tänka på låten "Me and Bobby McGee"), hade som barn färdats i en karavan som skulle korsa prärien och som en kväll överfallits av indianer. McGee var den ende i sällskapet som överlevde. I notisen fanns också den här bilden med:


Kalla mig okänslig om ni vill, men även om bilden gjorde mig illa berörd så var min första reaktion faktiskt ett tänkbart t-shirt tryck: "I survived an indian scalping and all I got was this lousy comb over".

(Och det gick bra för Zita, tackar som frågar).

Inga kommentarer: