söndag 2 januari 2011

Nyårslöften

På en nyhetssändning under nyårsafton gjordes ett reportage ute på stan för att fråga gemene man vad deras nyårslöften skulle bli. En kvinna svarade att hon skulle bli smartare, snyggare, smalare, lyckligare och rikare (true story!).

Om det är något man inte ska göra på årets sista dag, så är det att diktera villkoren för hur nästkommande år ska bli. Det finns liksom alltid en överdriven optimism i det man lovar, som om det logiska tänkandet inte räcker ett helt år utan tar slut i mitten av december. Däremot kan man ha nyårsvisioner för att minska risken för besvikelser. Mål som är så diffusa att man inte fullt ut förstår dem själva t ex "Nästa år ska bli ett av de bättre" eller "Nästa år ska jag till fullo uppskatta de små och stora sakerna" eller "Nästa år ska bli annorlunda". Alltså sådant som inte går att utvärdera och är lika kryptiskt som kinesiska lyckokakor.

Själv föll jag i fällan och lovade mig själv att komma i form inför sommaren - något jag haft som ett stående nyårsinslag, men som jag ändå aldrig riktigt lyckas med. Men nu kommer det (naturligtvis) att vara annorlunda.

Själv då? Vad för slags löften yppades av eder inför det nya året?

11 kommentarer:

j_stromberg12 sa...

Mitt nyårs löfte var att försöka blogga vareviga dag

Nyllet sa...

Ja, du känner väl mig. Så mitt löte är det samma som varje år, att vara i "form" till sommaren. Har redan börjar att vräka i mig godis dricka och pizza. En riktigt super start, samt att det är tentaplugg nu ett tag framöver så träningen läggs på hyllan.

Anonym sa...

Oj, den kvinnan sammanfattar väl typ hela Sveriges nyårslöften?

Jag hade tänkt lova dyrt och heligt att ta det lugnare med alkoholen men det kändes hycklande då jag redan inlett årets första timmar med dräggfylla.

"2011 ska jag göra både bra och dåliga saker" kanske...

Albin Strömberg sa...

Jonas: Det låter som ett rimligt löfte, faktiskt det enda fullt uppnåeliga nyårslöfte jag någonsin sett.

Tube: Alltså att vara i form handlar ju egentligen om att bli tajt genom att fylla ut huden, så vräk på med pizza tills gäddhänget försvinner så kan du komma och klappa mig på dallret sen!

Anonym: Ja! Alla löften bör ha en aura av "minimum effort" över sig.

Men att spola kröken? Det lät verkligen ambitiöst. Om det någon gång är legitimt med en karatefylla så är det på nyårsafton eftersom berusningen nollställs vid tolvslaget och omvandlas till "livsglädje".

Nyllet sa...

Läskigt att denna anonyme visste att jag brukar klä ut mig till kvinna med jämna mellanrum. :O Går under namnet Tove.

Nyllet sa...

Glömde att tillägga att jag detta år inte har ett nyårslöfte när jag ansåg att det vore meningslöst att köra samma som jag gjort de senaste fem åren. ;P

Albin Strömberg sa...

Vänta ett tag nu... Heter denne anonyme person som du skriver om Tove eller är Tove ditt alter-ego då du klär ut dig till kvinna?

Så ditt nyårslöfte är att inte ha samma nyårslöfte som vanligt? :P

Anonym sa...

Tove Styrke! I say. Umeås stolthet?

Hon som är lite fjantig och ung. Och sånt.

Albin Strömberg sa...

THE Tove Styrke, som anonymt skulle följa lilla jag och min lilla blogg? Eller njae, överanvändandet av kajalpennan torde omöjliggöra en anonymitet...

Umeås stolthet är nog fortfarande Idol-Daniel Lindström, med Idol-Tove på andra plats och Idol-Robert Kragh på tredje.

OM det nu vore så att en anonym Tove läste bloggen så hoppas jag att det är Tove Meyer, som var med och författade skandalboken om kungen. Då kunde hon släppa lite komprometterande fakta om kungen till mig så att jag skulle kunna hajpa besöksantalet med en "CGXVI-leaks"

Anonym sa...

Jag har en kompis som påstår sig ha boinkat (hans egna ord) Tove Styrke, så i förlängningen har jag nästan rört vid henne! Något att skriva på sitt CV, perhaps.

Albin Strömberg sa...

Wow! Bara att kunna säga en sån sak som att "Min kompis har boinkat Tove Styrke" borde fungera riktigt bra som isbrytare på fester!

Det påminner om ett avsnitt av "Kungen av Queens" där Arthur Spooner dejtar en kvinna som säger sig ha haft en affär med Frank Sinatra, eftersom att ha sex med kvinnan blir för Arthur det närmaste han kan komma att själv få panga på Ol' Blue Eyes.

...en kompis såg förresten Tove Styrke IRL en gång (lite lame jämfört med att boinka, jag vet). Är Tove Styrke kanske en potentiell svensk version av "Six degrees of Kevin Bacon"?