måndag 31 januari 2011

Fy farao

Jag vet inte om ni minns den där listan från december? En av punkterna handlade om vad som gjorde mig upprörd och då svarade jag - på sant "Miss World" manér - DE SVÄLTANDE BARNEN I AFRIKA. I efterdyningarna av de senaste dagarnas revolt i Egypten har jag hittat något annat att uppröras över: skändningen av gravplatserna i Luxor.

Jag gillar Egypten, det har jag gjort ändå sedan jag såg en bild av Tutankhamuns dödsmask av guld för första gången. Det ligger ett skimmer av mystik över landet, särskilt sfinxen och pyramiderna. För mig symboliserar pyramiderna evigheten eftersom de känns oändligt gamla (även om det faktiskt hittats en skida här i Västerbotten som de facto är äldre än den äldsta pyramiden - häpp!). En av mina högsta önskningar är att få se pyramiderna på plats, men det blir omöjligt om inte förstörelsen upphör.

Hur i hela fridens dagar tänker egentligen de egyptier som vandaliserar gravplatserna i Luxor? Vill de göra ett statement till nutiden genom att förstöra dåtiden? Är förstörelsen av gamla faraoner den enda möjligheten de ser till att få hämnas på en auktoritet?

Dumheter.

Inga kommentarer: