måndag 10 januari 2011

Kvalitetstid med kvalitets-TV

Idag är jag sjuk och hostar, har feber, ont i halsen och blöder näsblod. Då jag sväljer gör det ont i svalget och vänstra örat samtidigt, vilket jag tror är en solidarisk grej av örat. En vanlig förkylning helt enkelt.

Så jag är hemma från jobbet och går omkring och fryser och myser i min ensamhet. Att vara hemma och dessutom sjuk öppnar upp för en hel dag där det enda som finns inplanerat är att vila. För det är konstigt det där med feber, man är trött hela tiden men tycks aldrig kunna sova, bara vila. Vila och spendera kvalitetstid med den försummade kamraten tv:n. Och vet ni vad mer som då öppnas upp? En hel värld med "day-time tv"!

Dagen började med Cheaters, ett program på TV400 som handlar om personer som anlitar privatdetektiver för att avslöja deras partners potentiella "infidelity". Det visar sig alltid att misstankarna är befogade och efter ett par dagars spaning från privatdetektiverna så får personen chans att avslöja den misstänkte partnern i en komprometterande situation. Med byxorna nere. Men innan konfrontationen så eldas den svikne partnern upp av programledaren. "So she said that this guy was just some friend? Well I guess that has to feel like a punch in the face right?" eller "This picture shows how he kisses your cousin. That can't make you feel to well, does it?". Resultatet av detta triggande? Som att hälla bensin på eld. Killen/tjejen springer fram till partnerns nya kärleksintresse och slagsmål uppstår.

Programmet avslutades sedan med ett klipp från arkivet om ett gammalt fall där det visade sig att en man var otrogen mot sin fru, med fruns syster. Jag önskar att jag kunde säga "only in America", men faktum är att samma situation har inträffat här i dessa trakter med omnejd också (true story!).

Efter programmet kände jag mig uppriven och smutsig (är det kanske därför det kallas trash-tv?) och bestämde därför att jag skulle se ett avsnitt av det magnifika Ice Pilots på TV4 Anytime för att neutralisera alla intriger, allt naket och alla censurerade svordomar. Det visade sig då att jag sett det sista avsnittet av Ice Pilots igår. Besvikelse. I jakt efter något annat att se hittade jag programmet "Världens kanske sämste pojkvän ...ever!". Det var med en viss tvekan jag klickade igång programmet, som går under originalnamnet "Tool Academy". Det var ungefär som Cheaters, men värre. Programmet börjar med att ett gäng kvinnor ledsnat på att deras pojkvänner beter sig som idioter ("tools") och anmäler dem därför till programmet, där de ska lära sig att uppföra sig som pojkvänner ska. Pojkvännerna, som naturligtvis har för stora egon för att själva inse att de inte är perfekta, skulle inte ställa upp frivilligt i ett sånt program. Därför invaggas de i falsk säkerhet genom en inbjudan till det fiktiva programmet "Mr Awesome" som ska kröna USAs största alfa-hane (en tävling passande för såna som dem, som talar om sig själva i tredje person och påhittade namn som "Matsuflex", "Celebrity" och "M.E.G.A"). Väl på plats avslöjas bluffen då flickvännerna kommer fram bakifrån kulissen. För att inte killarna ska göra myteri förklaras att tävlingen verkligen är en tävling där vinnaren, den som förbättrar sig mest, vinner 100 000 $.

Under programmets gång uppdagas alla snedsteg dessa killar gjort; alla har varit otrogna, en lever på sin flickväns "child-support" som hon får från barnets egentliga far med mera med mera. En kille har t o m haft en hemlig flickvän på sidan om i sex år. Den hemlige flickvännen besöker tävlingen, sanningen uppdagas, den egentliga flickvännen blir förbannad och flyr och den hemlige flickvännen tar då hennes plats i tävlingen [sic!].

Det finns egentligen bara en sak att säga om båda programmen: vilka douches!

Inga kommentarer: