onsdag 4 januari 2012

2011 - ris och ros

Fem bra och fem mindre bra saker med 2011:

Bra:

  • Välsignelsen i att ha hittat ett prisvärt pannkaksjärn.
  • Den där löparklockan som visade sig vara smartare än mig.
  • Ångrengörin...
Äsch, det är ju prylar allt det där och så kan man inte ha det. Om riktig eufori endast går att finna i konsumtionen så är livet ganska fattigt överlag. Men, ändå, fem bra saker som konsumtionshetsen 2011 mynnade ut i:
  • Pannkaksjärnet: Egentligen är det inte vidare praktiskt och pannkakorna blir inte heller särskilt bra, men ni hör ju Hollywood-glamouren i ordet pannkaksjärn, som i "Borta i staterna, där har de ett pannkaksjärn i varje rum". Flärdfullt!
  • Löparklockan: Den kan allt, precis allt. Den har GPS, den kan räkna ut löphastighet, löpsträcka, höjd över havet och kaloriförbränning (något som kändes särskilt viktigt efter att JT och Marias Nintendo Wii diskret uppmanat mig att gå ner i vikt). Hade den bara kunnat grädda pannkakor så hade jag nog gift mig med den.
  • Ångrengöraren: Varje gång jag använder den känner jag mig som killen i TV-Shop som inför häpna åskådare visar en FANTASTISK produkt, som är så bra att publiken gnuggar ögonen. All slags smuts försvinner i ett moln av ånga och lämnar inte ett spår efter sig (om ångan är 1800-talets smog i London är ångmaskinen Jack the Ripper).
  • Mikrovågsugnen: Det kan vara Fredrikas enda mikrovågsugn som har ett grillgaller av metall. Av metall!
  • TV#2: Åh, ni skulle bara veta hur fnittrande förtjust jag blev då jag packade upp mitt senaste lustköp!
Okej, fem bra saker (som inte är prylar) under förra året:
  • Att jag sa upp mig från mitt förra jobb: I industribetong kan inga rosor blomma (särskilt inte om de tvingas lyssna på radio som har temadagar med jazz). 
  • Att jag började på mitt nya jobb: Här trivs jag ju!
  • Sommaren: Enkelheten och glädjen i att få jobba hårt i gassande solsken, den hade Steinbeck kunnat skriva en novell om.
  • Då jag blev objektifierad i Dorotea: Att två kvinnor tar sig tid till att stanna upp och fejka ett oknutet skosnöre bara för att få "glutta" på mig hör inte till vanligheterna. Sexistiskt men sant.  
  • Sista helgen i maj: Jag har sagt det förut och jag säger det igen: årets finaste stund är att stå med vänner vid skogens rand och skicka runt en flaska whiskey. 
Fem mindre bra saker:
  • Att jag skadade benhinnorna i våras och aldrig riktigt kom igång med löpningen.
  • Att jag inte kom fram till vad jag vill göra längre fram i livet.
  • T-shirtbrännornas t-shirtbränna.
Nä, vet ni vad? Det får räcka med tre dåliga saker. Jag säger som den broderade tavlan som jag fick i julklapp av min lillasyster - ORKA.

Inga kommentarer: