tisdag 3 januari 2012

Doppelgänger

Mitt emot det hyreshus där jag bor finns ett identiskt hus. En gång i tiden var det också en hyreslänga, men utan hyresgäster som ville flytta in har huset länge stått tomt i väntan på rivning. Nu är dock rivningen uppskjuten då ett behandlingshem för piller-/pulverglada typer (cowboysnus!) huserar där sedan förra hösten, men de hyr bara halva huset. De kvarvarande, tomma lägenheterna - som alltså ser exakt likadana ut som lägenheterna i "mitt" hus - har fört en tynande tillvaro som donatorer av dörrhandtag etc. till sitt bättre bemedlade tvillinghus.

Det är lite kusligt att gå in i dessa lägenheter, nästan som att se sin egen lägenhets onda tvilling. Med sina bedagade tapeter, unkna lukt och rostiga element är det som taget ur en mardröm.

Igår var jag inne i en av de tomma lägenheterna för att ta måtten på ett par element. Det var på eftermiddagen, solen hade gått ner och eftersom strömmen är avstängd fick jag lysa mig fram med en ficklampa. När jag stod i sovrummet, med ficklampan på golvet och måttbandet i händerna, och dörren stängdes bakom mig med ett tunt gnisslande kändes det lite som ett avsnitt av Arkiv X. Samma sak när jag gick in på toaletten och möttes av en fläckig vålnad som tittade rakt på mig. Spöket, som visade sig vara min egen spegelbild i badrumsskåpet, såg i ficklampans sken ut som min egen onda tvilling.

Som min doppelgänger.

4 kommentarer:

emma sa...

Trodde att doppelgänger-länken skulle leda till en blogg med en kille identisk med dig. Besviken.

Albin Strömberg sa...

Menade du http://albinstromberg.blogg.se/ ?

emma sa...

Någon annan. Men identisk med dig. En doppelgänger. JÖH.

Albin Strömberg sa...

Okej, här är min dubbelgångare: http://2.bp.blogspot.com/-SK0gGxKr6Zs/TuyskUDWIoI/AAAAAAAABZU/YJRATiKnVvo/s1600/clint-eastwood-cinemascomics.jpg