tisdag 24 januari 2012

Kursledare

Idag har jag varit i Dorotea på en kurs som handlade om elsäkerhet. Den var bra och intressant och jag lärde mig en hel del nytt. Visste ni t ex att det enda farligare än en hobbyelektriker med okunskap är en hobbyelektriker med okunskap och framåtanda? (avd: "friskt kopplat hälften brunnet")

Jag tror det vilar en kväst förskolefröken i varje kursledare, för precis som på den förra kursen märktes vanan i att hantera bångstyriga (medelålders) busungar. De kan konsten att avstyra diskussioner som spårat ur utan att någon tar illa upp och de har väldigt bra "feeling" för när det är läge för vuxenvärldens motsvarighet till fruktstund - kaffepaus. Dessutom tappar de aldrig någonsin humöret över dumma kommentarer, som idag då följande konversation utspelades:

Kursledare: "Så hörrni, vem är det som är ansvarig för elinstallationen som ni gjort själva då ni gjorde om tvättstugan hemma?"
Kursdeltagare: "Käringa!"
Kursdeltagaren: "Men inte kan väl din fru vara ansvarig för det du har gjort?"
Kursdeltagare: "JOO! Det måste vara käringa, för inte brukar jag hålla till i tvättstugan!"

Boys will be boys.

Inga kommentarer: