lördag 27 augusti 2011

Sling blade

Idag slog jag mig nästan medvetslös. Jag hade slipat och balanserat knivarna till gräsklipparen och när jag skulle dra fast en bult släppte nyckeln så att ett finger klämdes mellan kniven och nyckeln med full kraft. Ont gjorde det, så ont att det svartnade för ögonen. Det var som om fingret sprack och omvärlden domnade bort för en liten stund.

Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om. Eller jo, nästan.

Jag vet inte om ni har sett filmen Sling blade? Billy Bob Thornton spelar en utvecklingsstörd man som suttit inspärrad på en psykiatrisk vårdinrättning sedan han i de tidiga tonåren mördat sin mor och hennes pojkvän med en röjyxa. När han sedan släpps fri från vårdavdelningen blir han kompis med en 12-årig pojke och flyttar in i garaget hos pojkens mor. Mamman visar sig vara tillsammans med en dålig karl som - nu avslöjar jag slutet - Billy Bobs rollfigur tillslut slår ihjäl. Med en kniv till en gräsklippare. Som han nyss slipat.

Högre än så lyfter inte tankarna en mulen fredag som denna.

Inga kommentarer: