fredag 19 augusti 2011

En skopa ovett

Idag skulle vi sätta upp en hyllkonsoll på skolan. En lärare visade sina önskemål, hur högt upp hyllan skulle sitta osv. och en annan lärare skällde ut oss efter att hyllan blivit fastsatt genom att, i en nedlåtande ton, säga "men sådär kan ju inte hyllan hänga fattar ni väl" och började sedan fräsa kommentarer om hur lite vi egentligen gör under arbetstid.

Då det händer, sånt där, att man blir översköljd med ovett, så brukar jag försöka erinra mig om det finns någon grund för de hårda orden. I det här fallet tycker jag att det var helt obefogat och därför också väldigt onödigt. Man skulle kunna förvänta sig att en grundskolelärare har den pedagogiska utbildningen och tålamodet till att, om inte respektera en annan yrkesgrupp, i alla fall presentera sina synpunkter på ett mer empatiskt sätt.

Jag har svårt för att brusa upp, min eld brinner inte lika starkt som August Strindbergs. Även om de syrliga kommentarerna sved i sinnet, så muttrade jag och knöt näven i fickan istället. Men OM jag skulle ha fått gå verbalt postal, så skulle jag ha gått på knock med det där bevingade talesättet om att det enda man med säkerhet kan veta om lärare är att de är marginellt smartare än de elever de undervisar. Och man kan ju inte bli arg på någon som befinner sig på samma intellektuella nivå som en elvaåring...

Men det skulle jag förstås inte göra eftersom jag inte vill sjunka till den nivån av angrepp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

För det första: Hahaha! Jag kan riktigt se det framför mig (skopan med ovett).
För det andra: Har hört från säker källa att det blev riktigt bra.

Albin Strömberg sa...

Nämnda lärare borde vid det här laget ha lärt sig att förolämpningar riktade mot en kommunalarbetares eventuella ineffektivitet är som att kasta vatten på en gås.

Tur! Ytterligare borrhål hade kunnat underminera väggen...