onsdag 17 augusti 2011

Internet dating

Jag vet inte om det beror på någon inre biologisk klockas klämtande, men ibland kan jag komma på mig själv med att fundera på hur det skulle vara att ha någon att dela tillvaron med. Att hitta någon som gillar mig lika mycket som jag gillar countrymusik.

Det lär knappast hända här i Fredrika eftersom kvinnor i fertil ålder liksom lyser med sin frånvaro och, tja, jag är väl inte direkt den mest krogmiljökompatibla personen för att kunna kurtisera ute på någon nattklubb (eller var nu ungdomarna håller till nowadays). Därför återstår bara Internet datingen.

Låt mig direkt ställa mig tvekande. Internet dating förknippar jag främst med reklam-bannern, som ser ut som en fingerad chat-konversation på Facebook, som kommer fram på aftonbladet.se där en slemmig man frågar hur min dag varit och att han "gärna vill lära känna mig bättre". Lite så känns det: som tvivelaktiga herrar som bara frågar "webcam?".

Men det är förstås fel, jag är ju trots allt ingen kvinna och riskerar därför inte att utsättas för dessa flåsiga män som använder Internetanonymiteten som en sköld. Däremot är jag en man och som alla vet så måste man (häh!) använda sig av någon typ av profilbild OM man nu skulle få för sig att nätdejta. Kanske är det där skon klämmer, på profilbilden.

Problemet ligger i att få fram en bild som ser lagom bra ut. Tar du en bild där du ser ovanligt fotogenisk ut är risken övervägande att den tilltänkte livskamraten blir besviken då ni träffas IRL. Tar du en bild som är ovanligt ful, till och med för att vara dig, så är risken stor att du aldrig kommer så långt som till att träffas IRL. Att se ut som ett bombskadat Dresden kommer aldrig att gå hem, lika lite som att ett polerat studiotaget foto någonsin kommer att göra en annan människa glad (sen när behöver medel-Svensson ha en portfolio?)

Lagom är bäst, men att hitta en bild som inte är för ful och inte en ansats till att vara för snygg är att balansera på en smal lina.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte möjligt att lägga upp flera bilder? Laddar du upp exempelvis tre, finns det ju en chans att medelvärdet på de bilderna blir just "lagom". ;)

Albin Strömberg sa...

Men för att få en rättvis återgivning av verkligheten och få ett bra medelvärde på tre bilder krävs alltså att en bild är för ful, en för fin och en intetsägande?

Anonym sa...

Nja, det krävs kanske i alla fall att Du anser att det är på det viset.

Albin Strömberg sa...

Helt apropå: inom statistik brukar man använda sig av s k Likertskalor på 5-7 svarsalternativ då attityder ska mätas, så kanske krävs det 5-7 bilder för att det ska gå att bilda sig en rättvis uppfattning?

Anonym sa...

Men, i så fall; För att det ska bli riktigt rättvist borde du ha någon annan till att välja ut bilderna. Gör du det personligen blir det ett alltför subjektivt urval för att man ska kunna tillmäta det statistiska resultatet någon nämnvärd betydelse. ;-)

Albin Strömberg sa...

Men likväl: om jag låter någon annan välja bilder så blir det ju ett subjektivt urval i alla fall...

Anonym sa...

Ja visserligen.. Blunda och peka?