torsdag 11 augusti 2011

Den gastronomiska silvertejpen

Idag blev jag bjuden på middag hos mina morföräldrar. Ugnspannkaka ...med fetaost i. Fetaost har för mormor blivit ett mirakelmedel av samma typ som umami, en smakförstärkare av guds nåde. Därför vinner också fetaosten hela tiden mark i mormors kök. Det som började som ett enkelt tillbehör till salladen har nu blivit hörnpelaren i (nästan) varje måltid.

Fetaosten har blivit matlagningens silvertejp. Man brukar säga "om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt" och kanske gäller också motsvarande för min mormor med fetaosten.

Nu bävar jag inför julbaket...

1 kommentar:

pubes sa...

Hej! Hittade precis åt din blogg (i erikocheriks kommentarsfält av alla ställen..) och herrejävlar vad du är bra på att skriva! jag har suttit och garvat mig harmynt och skelögd åt dina inlägg! Spontant känner jag att du MÅSTE skriva en bok om dig själv - en självbiografi med en knippe lögn. Jag ser dig framför mig på en arbetsplats fylld med skit i ett par 47ans skor (har du verkligen så stora fötter?), längtar hem från jobbet bara för att kunna äta blodpudding till middag och fundera på OM du ska ge dig in i internetdejtningens värld. Jag skulle stå i kö för att köpa den boken, thats fo sho!
Mvh Pubes, the fd åselebo. Ps. Nej jag heter inte Pubes på riktigt, det vore ju jättekonstigt. Ds.