måndag 22 augusti 2011

Skruva den som Beckham

När jag var liten hade min farfar en motorsågsverkstad där han både sålde och reparerade skogsredskap (ibland var farfar barnvakt och då brukade jag och Jonas "hjälpa till" med att laga motorsågar genom att skruva sönder de som farfar nyss skruvat ihop). Då farfar gick i pension och avyttrade firman behöll han en del saker eftersom de var av utgående sortiment. Det var en salig röra av allt från lurviga underställ från Jonsered till Husqvarnas sågskyddsbyxor till röjsågshjälmar från Oregon.

Sen fanns det också en hel del stövlar i mestadels damstorlekar och, tja, eftersom jag inte har haft storlek 47 hela livet, så hade jag under en tid fri tillgång till stövlar i storlek 35 - 41.

Jag minns särskilt ett par skogsgröna NordTec (är inte 99 % av alla gummistövlar skogsgröna?) som var väldigt bra att skjuta frisparkar med. Stövlarna var gjutna med en konstig rundning på tåhättan som gjorde att det gick fantastiskt bra att skruva skotten. Jonas och jag brukade använda tvättstället som mål då vi sköt straffar hemma på bakgården och ibland, med NordTec-stövlarna, skruvade sig bollen över häcken som markerade tomtgränsen och 2-3 meter in på grannarnas tomt innan den ändrade bana och sökte sig mot tvättstället.

Ni har säkert sett Roberto Carlos frispark där bollen rundar muren och går in bakom en förstummad fransk målvakt och ungefär så var det också med mina NordTec-stövlar.

Inga kommentarer: