tisdag 3 april 2012

Vaccin

Idag var jag till Åsele för att få en vaccinationsspruta mot Hepatit A och B. Så nu kan jag dyka ner i avloppsbrunnarna på pumpstationerna, dra kallsupar och "koka kaffe" där nere bäst jag vill. Läkaren (som, om jag tillåts objektifiera, var en mycket fin kvinna) var dock överdrivet noga med att påpeka att även om sprutan skyddade mot bakterier så gjorde det mig inte immun mot allt. Tydligen kan jag fortfarande få HIV (något som i vissa kretsar kallas "bögcancer", har ni hört något värre?), Herpes och andra strandraggarrelaterade sjukdomar.

Och diplomatisk immunitet fick jag inte heller...

När jag får en spruta sådär, en nål rakt in i muskeln, så känner jag mig som Ivan Drago i Rocky IV då han injiceras med sovjetiska haj-tech steroider. Det finns en viss skamkänsla av fusk och fel för att jag drar den parallellen, men ändå blir det en sån där väsande "I must break you"-effekt. Kroppen svarar liksom på det främmande ämnet i blodsystemet genom att brusa upp och piggna till. Placebo-doping, skulle man kunna kalla det.

Det skulle dock kunna vara världens sämsta doping eftersom jag fick träningsförbud idag p g a sprutan... (och då förvandlades plötsligt den där rusiga känslan av att vara Drago till besvikelse över att tvingas till ett ofrivilligt uppehåll i Operation: Drago).

Inga kommentarer: