fredag 6 april 2012

I bilbytartagen

Jag funderar på att byta bil. Min nuvarande kärra har sedan länge förbrukat sitt förtroendekapital och nu börjar det vara dags att göra slag i saken. Jag vill ha en bil med personlighet, något i stil med:




Den första bilden visar en Tjorven, en bil specialbeställd av Postverket för att frakta brev och brevbärare. Har ni någonsin sett en mer sympatisk bil?

Den andra bilen är en Volvo Valp. Den går 4 km/h vid 6500 rpm på lågettans växel. I rest my case.

Den nedersta bilden, ur-Saaben, är en bil som jag inbillar mig att Darth Vader skulle ha kört om han bott i ett radhus i 1950-talets Sverige.

Troligtvis blir det något annat. Något utan personlighet. Något tråkigt. Mest troligt blir det inte något alls. Men oavsett vad det blir så kommer det aldrig någonsin bli en Volvo V70. Aldrig aldrig aldrig.

Så länge jag kan minnas har jag tyckt att V70 är den tråkigaste bilen som finns. Det gör ont i den del av hjärnan som styr impulskontrollen då jag ser en V70. Om Ferrari är "sex on wheels" så är en V70 ett rullande sömnpiller. Visst, det finns en praktisk nytta i att ha en herrgårdsvagn och yada yada yada, men herregud, den kväver ju livslusten! Lossa på slipsknuten, Svensson!

Den dagen jag köper en Volvo V70, det är dagen då jag skjuter mig själv i huvudet med en spikpistol.

Inga kommentarer: