torsdag 5 april 2012

Telefonsamtal #2

Igår skulle jag beställa reservdelar till en tvättmaskin på jobbet. Jag var lite osäker på vem jag skulle vända mig till, så jag ringde till kundtjänsten på Electrolux centrallager i Ljungby, Småland.

Följande samtal utspelades:

Kundtjänst: Electrolux, det är Ferthtr (småländskt mummel).
Jag: Ja hej, det här var Albin Strömberg, Åsele Kommun.
Kundtjänst: Hej (Sagt på ett sätt som utelämnade utropstecknet)
Jag: Jag ringer angående beställning av reservdelar till en Wascator tvättmaskin, är det möjligt att göra en telefonbeställning eller går det bara att beställa via Internet?
Kundtjänst: Har du något kundnummer?
Jag: Nej, det har jag inte. Men jag vet att det har beställts delar från er tidigare, så det kanske finns kvar några uppgifter i "rullarna" (ett försök att lätta på stämningen).
Kundtjänst: Det finns ett Åsele Kommun, tekniska avdelningen, stämmer det?
Jag: Det stämmer det.
Kundtjänst: Vad har du för adress?
Jag: Krokvägen X, 919 93 Fredrika.
Kundtjänst: (Tänker högt) Krooookväägen, Freedriiika.
Jag: Precis.
Kundtjänst: Jag får ingen träff på gatan Fredrikakrokvägen.
Jag: Nej, alltså, det är Krokvägen som är gatan och Fredrika som är orten.
Kundtjänst: Det finns ingen gata som heter Fredrikakrokvägen. Du säger Fredrikakrokvägen men det finns inget som heter så. (Killen börjar bli irriterad, sävligheten avtar från dialekten och närmar sig normalt samtalstempo, som om någon ökade varvtalet på en grammofonskiva)
Jag: Nu tror jag att vi missförstår varandra. Krokvägen är GATUADRESSEN och Fredrika är POSTADRESSEN (Övertydligt, som om jag genom att artikulera kunde få honom att förstå).
Kundtjänst: Nej. Det finns ingen gata som heter Fredrikakrokvägen. (Lika envis och småländsk som Raskens)
Jag: GATAN heter Krokvägen. Krokvägen är en GATA som ligger i Fredrika. Fredrika är postort.. *Klick*

Tja, jag vet inte, men jag misstänker att kundtjänstkillen inte hade en vidare bra dag.

Inga kommentarer: