lördag 14 april 2012

Auror

I inledningen till onsdagens (flitigt omnämnda) show valde Filip Hammar ut folk i publiken som han sedan bedömde auran på. Varje människa utstrålar en aura av något slag menade han och exemplifierade det genom att säga att en man i publiken hade en "köper en flaska vin för 4500kr"-aura (eller nåt, jag hörde inte riktigt).

Jag tänkte på det där med auror senare på kvällen då vi gick till O'learys, hur de bygger på det första intrycket man får av en främmande person. Vi tvingades köa en stund innan vi fick komma in och då kunde jag inte undgå att se att en av ordningsvakterna hade en typisk "jag är ordningsvakt och därför bättre än er vanliga döda"-aura (i enlighet med Demitri Martins skämt: "How to be a bouncer: 1) be an asshole 2) stand near a door").

Inne på stället fanns flera killar med "jag kan inte bestämma mig för om jag vill likna Eric Saade eller Danny, men i vilket fall är jag AWESOME"-aura; ett gäng unga tjejer med "jag köpte fem öl på en gång, LOL!"-aura; en kille med "fy fan vad gött att smeka mina egna underarmsmuskler, jag hoppas att någon börjar bråka med mig"-aura och en tjej med "jag har en Led Zeppelin-tröja på mig, gud vad poppigt!"-aura.

Kort sagt ett persongalleri värdigt en Dostojevskij-roman.

Inga kommentarer: