måndag 16 april 2012

"Go i huvet"

Idag skulle jag försöka få bort svartmyror som tagit sig in i en av fastigheterna på jobbet. Myrorna har varit ett återkommande problem, så idag tänkte jag att jag skulle gå grundligt tillväga. Jag tog i med hårdhandskarna. No holds barred eller no more mister nice guy, you pick. Så jag lyfte upp trädgårdsplattorna utanför huset och strödde ut myrmedel därunder. Jag strödde och strödde, mättade varje kvadratmillimeter med gift och gjorde området farligare än ett afrikanskt minfält. Kanske gick det ett ögonblick då jag kände mig som Robert Oppenheimer då han skapade atombomben: "Nu har jag blivit döden, förstörare av världar", jag minns inte så noga. För sen, när jag skulle lägga tillbaka plattorna, började det gå snett.

För varje stenplatta som lades tillbaka yrde ett moln av giftdamm upp, även om jag la tillbaka plattorna ever so gently. Jag kunde inte hålla andan hela tiden, så tillslut hade jag dragit i mig tillräckligt med gift för att bli vad man i filmen Smala Sussie kallade för "go i huvet". Det var inget psykedeliskt eller sinnesförvrängande över det, jag blev lite gladare och lite dåsig bara, det senare mer än det första (precis som jag inbillar mig att opiummissbrukarna blev i 1800-talets Kina). Ett tag trodde jag att jag skulle somna där jag satt, men ett par djupa drag med mina sovjetiska lungor (då dammet lagt sig) gjorde att jag klarnade till igen.

Får man bakrus av myrgift?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett litet tips för att ta bort myror.Slå lite outspätt Fun light i ett fat som myrorna kan komma till.Dom kommer då att bära hem extraktet till boet och mata sina ungar.Av någon anledning är Fun light giftigt för myror.

Albin Strömberg sa...

Giftig saft som de ger till sina barn? Det låter väldigt likt det som hände i Jonestown.

Tack för tipset, om myrorna överlevde mitt senaste anfall ska jag prova!