onsdag 21 september 2011

"Gin soaked bar-room queen"

På gymmet går en skiva med hårdrocksklassiker på instant repeat varje dag. Fråga mig inte varför, det har bara av lättjans anledning blivit så. En av låtarna på skivan är en cover på Honky Tonk Women (Stones!) och det är en så dålig version att jag inte bemödat mig att kolla upp vilka det är som gör den.

Hursomhelst, den första versen i låten går "I met a gin soaked bar-room queen in Memphis, she tried to take me upstairs for a ride. She had to heave me right across her shoulder, 'cause I just can't seem to drink you off my mind".

Varje gång jag hör låten brukar jag tänka på den pubafton vi anordnade hösten 2009. Vindkraftparken höll på att byggas och många arbetare gästade Fredrika. Några av dem kom till puben och strax innan stängning frågade en av dem mig om inte det fanns "något fruntimmer att kn*lla" (och ja, jag är så pryd att jag blir illa till mods av att skriva ordet utan asterisk). Jag tyckte att det var oerhört plumpt sagt och än i denna dag ångrar jag att jag svarade så beklagande, nästan ursäktande på frågan. Han förtjänade ett mer burdust svar, ett hot om handgemäng och löfte om handgriplig hjälp att ta sig ut ur lokalen. Minst.

Vad trodde han egentligen? Att Fredrika är så litet att de fåtal kvinnor som är kvar skulle kasta sig över alla tänkbara nyinjektioner i gen-poolen? Att det skulle komma en kvinna, en gin soaked bar-room queen, som skulle kasta upp honom på axeln och sen ta honom med upp på övervåningen för ett skjut? Att han, som festade i mjukisbrallor, skulle få ortskvinnorna att dåna med sin exotism?

Idioti.

(Han hette förresten Robin eller Robert, han som frågade. Han söp senare under kvällen bort sina strumpor och värdighet vad det visade sig, då han "lade en kabel" på toalettgolvet hos en av byns boende under efterfesten).

Inga kommentarer: