lördag 17 september 2011

Formel 1-jackor

Idag har jag varit i Umeå och handlat. Det var väldigt fint väder, soligt och inte det minsta blåsigt, så många tog en sista sväng med sina entusiastbilar innan de förpassas till garagets vintermörker. Det var jänkare och små europeiska sportbilar nästan överallt. Vissa stod vid vägkanten med motorproblem medan andra susade förbi med cab-taket nere och fartvinden i håret.

Sen fanns det också bilentusiaster utan entusiastbilar i form av de medelålders män som klädde sig i Formel 1-jackor och som tycktes finnas på varenda parkering i hela Umeå.

Jag har lite svårt att förstå grejen med det. Visst, jag kan förstå skinnvästar med Cadillac-emblem hos de som när en dröm om att någon gång få äga en Cadillac, men Formel 1-jackor hos män i medelåldern? En förhoppning om att någon gång få köra F1 är ett skepp som sedan länge seglat iväg. För hur stor är sannolikheten att en scout från Ferrari ska stanna till i Umeå, bländas av hur graciöst den lätt krockskadade Mazdan förs fram och sedan på stående fot "signa" den lönnfete 52-åringen i Formel 1-jacka?

Jackan blir lite som en extremt fattig medelålderskris.

Men det förstås, om Formel 1-jackan får männen att känna sig som Ronnie Pettersson och gör att den krockskadade Mazdan med tickande ventiler i fantasin förvandlas till något som varvar 18000rpm, så är det helt okej.

Det är ju fint att drömma.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jackan visar vad man är intresserad av!

Albin Strömberg sa...

Absolut! ...och inte ens en 10x10m stor annonstavla skulle kunna visa det tydligare än vad en prålig F1-jacka gör.

Maria sa...

Mäh! Du borde ju hänga med oss när du kommer till Umeå. När blir nästa gång?

Albin Strömberg sa...

Jag hade min mormor och morfar med mig som "bagage" så därför kunde jag inte svänga förbi er.

När ÄR nästa gång? Börjar det inte vara dags att klubba runt, typ nästa helg eller om tre helger eller så?

maria sa...

Jahaja, på det viset. Jaa, i helgen perhaps? Kanske inte klubb, men öl och prat och bord och sånt där annat trevligt.

Albin Strömberg sa...

Passar nästa helg bättre eller sämre? Jag gillar tänket: öl, prat, bord och JT är allt man behöver för en fin kväll.