onsdag 17 november 2010

RUBRIKER

Ett skämt faller helt platt om det måste förklaras och kanske gäller samma sak med min förmåga att sätta rubriker, att de faller platt eftersom de är oförståeliga. Att de förstör texten och blir ungefär som ett fult namn på en fin båt. Eller underskattar jag er, kära läsare? Klappar jag er på huvudet om jag förklarar t ex gårdagens rubrik?

"In Soviet Russia" är den ryske komikern Yakov Smirnoff catchphrase. Det stående inslaget i hans föreställningar var (åtminstone tidigare) jämförelser om hur mycket bättre USA var än Sovjet, hur mycket friare det var. T ex "In America you can always find a party. In Soviet Russia the Party can always find you".



Och som jag gillar gamla komiker för den delen! Det är något oskyldigt över skämten. Inte bara en massa könsord hit och dit, utan lite hjärta också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du förolämpar mig lite! Klart man förstår "in Soviet Russia". Men det är okej, eftersom jag är anonym.

//Din Nya Privata Stalker

Albin Strömberg sa...

En Ny Privat Stalker? What a country!

...men jag hoppas i såna fall att du är en sån där stalker som Kissie har efter sig och inte en sån som Clint Eastwood drabbas av i "Play Misty For Me" (åh, dessa populärkulturella referenser!).

Anonym sa...

Jag måste tyvärr erkänna att jag inte är någon bra vidare stalker. Om du vill öka din potential att bli förföljd osv får du allt göra som Clintan och bli en DJ i Cali! Eller vara Alex Schulman.
http://attstalkaalexschulman.blogspot.com/
Eller, för all del, vara Alex Schulmans stalker.
http://attstalkaalexschulmansstalker.blogspot.com/

Albin Strömberg sa...

Njae, alltså, om det krävs att jag ska bli en jazzspelande DJ för att boosta stalkerpotentialen så får det vara. Dessutom är jag inte lika cool som Clintan heller... Men jag kan kanske bli som DJ Nathalie i "Kungarna av Tylösand", hur långt räcker det?

Jag ställer mig tvekande till att vara Alex Schulman, men enbart på grund av tänderna. Men det var ett intressant angreppsätt: bli en stalker - få en stalker.