fredag 14 september 2012

Uttryck

Här är några lokala uttryck som jag är väldigt förtjust i:
  • Okontant: När man är osams med någon, åsikterna går isär och balanserar inte ut och inga pengar i världen kan sätta stopp för meningsskiljaktigheterna. Då är man okontant.
  • Åkerspöke: Jag är av den uppfattning att en människa inte kan vara ful. Att kalla någon ful är att kasta sten i glashus, för vad säger att just DU ser så himla bra ut? Med det sagt så kan man se ut som ett åkerspöke, en klädsel så anskrämlig att det kan användas till att skrämma kråkor med.
  • Rotblöta: När man festar till så till den grad att själen står blöt upp till stövelskaften och hela ens väsen blir fuktskadad. En rotblöta är att vakna upp med sockarna fortfarande på.
  • Shoo (norrländsk inandning): Det där sugande/väsande ljudet som betyder "Ja" och "Jo". Det är så oerhört språkekonomiskt och praktiskt. När jag är förkyld brukar jag alltid tappa rösten och då består hela min verbala kommunikation med omvärlden av norrländska inandningar.
  • "He vart ba pären av allt": När något skiter sig, när storslagna planer grusas och slutar upp som en fundamental besvikelse. Man siktar på fläskfilé och får nöja sig med potatis, typ.

Inga kommentarer: