onsdag 26 september 2012

Hotbild

Idag möttes jag av texten "Laga tvättmaskinen för hellvette. Annars..." då jag klev in i tvättstugan i kvarteret där jag bor och verkar som vaktmästare.

Bakgrunden till den arga lappen var att tvättmaskinen tydligen varit trasig ett tag. Jag skriver tydligen eftersom jag varit helt ovetande om det. Ingen har sagt något och eftersom jag delar lägenhet med en egen tvättmaskin har jag inte vistats i tvättstugan på flera månader. Vem vet, for all I know kan ju tvättmaskinen ha  gått sönder i samma sekund som jag lämnade tvättstugan sist? Kanske försattes den i ett tillstånd där den var både hel OCH trasig - som Schrödingers katt?

Om ett träd faller i skogen när ingen hör, låter det då? Om en tvättmaskin går sönder och ingen säger något, är den då trasig på riktigt?

Vilket trams ändå, att skriva passivt aggressiva meddelanden på ett blad med ordningsregler istället för att ringa och säga att tvättmaskinen gått sönder. Vad tjänar det till förutom att påvisa den intellektuella mognaden hos en nioåring?

Men jag kan inte låta bli att undra över de tre punkterna efter ordet "annars". Punkt punkt punkt. Annars vad? Laga tvättmaskinen för hellvette. Annars [går jag ut i hungerstrejk]. Laga tvättmaskinen för hellvette. Annars [kan du fortsätta att ha en trevlig arbetsdag och sen pratar vi inte mer om tvättmaskinen] (enligt Bob Dylan-devisen: "Most likely you go your way and I'll go mine"). Laga tvättmaskinen för hellvette. Annars [kan jag ju inte tvätta min Zipperall! *ledsen smiley*]. Laga tvättmaskinen för hellvette. Annars [ska jag göra ditt liv till ett enda långt sköljmedelsosande lidande].

Gud vad onödigt det kändes, särskilt eftersom det bara tog 20 minuter att åtgärda felet.

EDIT: Såhär såg lappen ut:


Inga kommentarer: