söndag 23 oktober 2011

Respons #9

Om du befann dig på en öde ö, vad skulle du göra där och varför?
Vad är dina tankar om de globala miljöproblemen?
Hur långt är ett snöre?
Är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra?


Det första jag skulle göra om jag sköljdes iland på en öde ö vore att ta en rejäl tankeställare över om jag någonsin skulle kunna ta mig därifrån. Om det fanns hopp om en framtida räddning skulle jag använda förnuftet enligt upplysningens ideal och tillämpa de överlevnadskunskaper jag snappat upp via Discovery Channel och Bear Grylls (kalla mig Robinson Strömberg!). Om jag däremot inte såg någon tänkbar räddning skulle jag simma så långt ut i havet som jag orkade och därefter låta undervattensströmmarna ge mig en sjömans begravning. Anledningarna till de två olika handlingssätten är väl egentligen självklara; med hopp överlever man och utan hopp dör man.

De globala miljöproblemen går inte att lösa på individnivå och kommer därför att fortgå så länge som varje nation inte drar åt samma håll för att enas om en gemensam lösning.

Ett snöre brukar normalt motsvara samma längd som det genomsnittliga avståndet mellan tumme och pekfinger.

Ja, det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Det är därför det är lag på att ha säkerhetsbälte i bilen osv.

Följdfrågor?

1 kommentar:

Anonym sa...

Om du var i högsta tänkbara maktposition, hur skulle du då göra för att få alla nationer att dra åt samma håll? Tror du att det är möjligt? Varför/varför inte?