onsdag 26 oktober 2011

Respons #12

Är det bra att vi är med i EU?

Ja, eftersom den fria rörligheten av varor och människor inom unionen gynnar oss.

Vilka är enligt dig de tre mest underhållande sällskapsspelen?

Trivial Pursuit, det räcker så.

Varför tror du att människor inbillar sig att de blir lyckligare av att skaffa sig fler och dyrare materiella ting?

Jag tror att det kan förklaras genom Maslows behovstrappa.

Vilken färg har jag på ögonen?

Kvart i tre. (Pardon my french, men du måste förstå orimligheten i att jag ska känna till en anonym persons ögonfärg. Vem tror du jag är, Saida?)

Vad har du i nedersta lådan i köket?

Plastpåsar.

Finns det samband mellan bekräftelsebehov och bloggande?

Det tror jag att det gör.

Vilken seriefigur skulle du helst vilja ha som kompis?

Karl-Alfred, han känns som den ende som skulle vara fungerande i en social situation (tänk bara über-tönten Peter Parker!) och som man inte behövde vara rädd för (som Hulken, Batman etc.). Dessutom har han en oerhört soft tatuering, den där Karl-Alfred.

Tror du att det stämmer att det var bättre förr?

Nej, jag tror att det finns en tendens till att se tillbaka på dåtiden genom ett slags glorifierande filter, man minns bara det som var bra och förtränger det som var dåligt. Vilket bakåtsträvande trams förresten, att framhålla dåtiden framför nuet. Det är nästan som att längta till frukost då det är dags för middag. Ologiskt.

Är dina åsikter statiska?

Mina åsikter är som vetenskap - de står fast tills de har överbevisats.

Hur ska Grekland lyckas ta sig ur krisen? "Med en svagare valuta - som den gamla drachmen - skulle grekiska varor bli billigare. Det skulle sätta fart på exporten, skapa nya jobb och ge intäkter som kunde användas till att betala av på statsskulden. Att lämna euron skulle för ett land som Grekland dock kunna bli som att hoppa ur askan i elden. Skuldbördans ok skulle bytas mot inflationens osäkerhet" (DN) Men hur ska de göra då?

Som jag har fattat det (jag är ju bara en simpel vaktmästare, tänk på det) så är läget för Grekland ungefär detsamma som för deltagarna i Lyxfällan - de har levt över sina tillgångar i en slags övertro på den egna betalningsförmågan. Lösningen är också densamma som i Lyxfällan, man måste dra åt svångremmen och spara spara spara. Tyvärr kommer det att drabba det grekiska folket med sänkta löner och höjd pensionsålder, men - tough luck - det är bara att bita i det sura äpplet.

Grekland gynnas förövrigt av att vara med i EMU då de andra länderna i valutaunionen är tvingade att hjälpa dem eftersom en ekonomisk kollaps skulle drabba alla länder som har euro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad har du för tankar, åsikter i övrigt om tatueringar? (Mer än att Karl-Alfreds är soft.)

Mycket kan man kalla dig. Men aldrig simpel.