söndag 2 oktober 2011

Pantertanter

Om det blir så att jag hamnar i gubbklimakteriet utan att ha skaffat någon familj, så planerar jag att göra som i serien Pantertanter och skapa ett kollektiv.

Jag vet inte om ni har sett serien? Den handlar om Dorothy, Blanche och Rose som tillsammans med Dorothys mamma Sofia delar en lägenhet i Miami. Dorothy är den som fäller syrliga kommentarer, en one-liner drottning med djup baryton (i flera år trodde jag att det var en man!); Blanche är den flirtiga, så promiskuös att hon delat säng med fler män än ett lakan på KFUM; Rose är den korkade, av skandinavisk börd och uppvuxen i det misstänkt inavlade samhället St. Olaf, Minnesota; Sofia är krutgumman från Sicilien som kanske, eller kanske inte, har kopplingar till den italienska maffian. Kollisionen mellan dessa starka tantviljor skapar sedan komiska förvecklingar, särskilt enligt två givna teman: "Män, vem behöver dem?" och "Kvinnor kan!".

Jag ser mig själv som en framtida Dorothy, främst på grund av rösten, och Sofias roll är vikt till farsan, men övriga saknas.

Så, vad säger ni, vill ni bli mina mansvänninor på ålderns höst?

Inga kommentarer: