onsdag 2 mars 2011

Tönt-TV #2

Igår var det tisdag, det är inget nytt under solen. Tisdagar skiljer sig dock från andra dagar på grund av prime-time TV i form av Dansbanan i Täfteå. 

I veckans avsnitt fanns Erland med, en man som med ett vetenskapligt angrepp förklarade hur det fungerar på dansbanan. Allt handlar om planering och perfektion, inget får lämnas åt slumpen.

Erland kan stå vid parfymdisken på Åhléns i minst tjugo minuter medan han botaniserar bland flaskorna i jakt efter en parfym som luktar "Erland". Samma noggrannhet gäller också vid valet av klädombyten till dansen. För dansen är ju inget annat än ett skyltfönster för att visa upp sig inför det täcka könet och därför är det viktigt att vara ren och fräsch. Dansar man varje dans kommer svetten förr eller senare att bryta igenom tröjan och det är en katastrof. Det är en spricka i skyltfönstret. Ombyten krävs därför och de måste matcha varandra, de måste vara färgkodade. Man kan inte börja kvällen med en röd tröja för att sedan byta till en svart eftersom en potentiell kurtisör kan ha bestämt sig för att "den där snyggingen i rött, han ska jag faske mig dansa med!". Det skulle skapa förvirring (och eventuellt också en potentiell Askunge-scen då kvinnan hittar Erlands röda tröja i ett buskage ute på parkeringen och därefter reser land och rike runt för att hitta mannen som bar den röda tröjan).

Alltså, persongalleriet i programmet blir liksom ett byfånarnas hall of fame, men det ligger något fint och genuint över det ändå.

Jag gillar det!

3 kommentarer:

emma ess sa...

Vill påpeka att min syo också var med. En gång mejlade en i klassen och ville boka möte med honom, för att få veta mer om vidareutbildningar. Han svarade "Googla det".

Albin Strömberg sa...

Jag tyckte väl att jag kände igen honom! Kul för Lycksele att äntligen få någon som axlar Rabih Jabers kändismantel...

TN sa...

Hahaha, så jävla bra!!!