onsdag 2 februari 2011

"Här bor lever och frodas"

Apropå gårdagens nämnande av Star Trek så borde väl ordet prosper i trekkie-hälsningen "Live long and prosper" kunna översättas till frodas?  Ni får synonymisera bäst ni vill, men frodas är min favorit.

Frodas. Som den gången då vi skulle titta på en lägenhet i Lycksele inför mitt andra år på gymnasiet (samma lägenhet som jag och JT sen delade i tre år). Utanför lägenheten låg en lila prydnadssten där innehavaren prydligt textat "Här bor lever och frodas [NN]". Han inte bara bodde eller levde i lägenheten, han frodades där också (han gjorde förövrigt mer än att bara bo, leva och frodas för den delen. Två väggar i vardagsrummet var täckta av hyllor med kristna kasettband med titlar som "I kamp med djävulen" och "Djävulens list" [sic!]. Dessutom hade mannen ingen säng, han sov på en sådan där gummerad skumgummimadrass som brukar finnas i gymnastiksalar. Man fick dåliga vibbar av mannen helt enkelt).

En dag skulle jag också vilja hitta en lägenhet som jag kan frodas i. Men jag är inte den som är den, om det skulle visa sig omöjligt att frodas, så kan jag nöja mig med att förkovras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Awwww. Frodas fint då!