fredag 13 juli 2012

EPA

Efter krigsslutet rådde ett skriande behov av traktorer för jordbruken. Eftersom all produktion ställts om för tillverkning av krigsmateriel fanns det inga traktorer tillgängliga, så istället byggde man om gamla utslitna bilar så att de gick att använda på åkrarna. Allt oväsentligt som baksäte, skärmar etc skalades bort och bilarna fick därför ett väldigt luggslitet utseende, något som snart gjorde att de nya traktorerna i folkmun kallades EPA-traktorer - döpta efter varuhuset EPA som sålde varor av tvivelaktig kvalitet.

En EPA-traktor får högst gå att köra i 30 km/h och som av en händelse nådde jag under spurten i löpartävlingen i lördags en hastighet av 32 km/h (enligt min pulsklocka). Det tycker jag var ganska bra gjort av en yngling av tvivelaktig kvalitet.

(Humble brag!)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tror faktiskt epan får gå 33km/h

Albin Strömberg sa...

Enbart för att bevara illusionen om att jag, om nöden krävde, skulle kunna springa ifrån en (laglig) epa-tralle måste jag ifrågasätta dig. Den där 10%-iga feltoleransen får anses vara samma som den vid fortkörningar d v s lagen säger att den högsta tillåtna konstruktiva hastigheten för en epa är 30km/h, MEN att det finns en felmarginal på 10% i kalibrering av växellådan. Det är alltså en tolkningsfråga, det där.