lördag 6 oktober 2012

Rymdåsen

Idag har jag varit och gjort vinter i sommarstugan i Vilhelmina. Jag och mamma åkte dit tidigt imorse, mormor och morfar var redan där och tillsammans hjälptes vi åt med att dra upp bryggan från älven. Sen åkte vi hem, mamma och mormor i en bil och jag och morfar i den andra.

Med morfar i bilen är det som att ha ett kartotek av anekdoter bredvid sig. För varje ort som passeras kommer en berättelse eller bara lite kuriosa om orten eller någon av ortens invånare. Det är som i en sån där sightseeing-buss i Hollywood. En by är Vilhelminas rikaste för där bor bara storbönder; utanför en annan by körde en hjullastare ner i älven och än i denna dag har den inte hittats; utanför en tredje by tappade han en gång ett däck i farten då han körde Lantmännens firmabil. Min favorit är då vi kör igenom byn Lövåsen. Någon gång under 50-talet sågs ett flygande tefat där och därför döptes byn snabbt om till Rymdåsen i folkmun.

Om det finns ett ord som beskriver hur jordbrukssamhället krockar med framtiden så är det Rymdåsen. Ett Sverige mitt i språnget från självförsörjning till anställning. Ut från åkern och in i något okänt. Och mitt i allt detta landar ett UFO i byn.

Inga kommentarer: