måndag 22 oktober 2012

Prag

På torsdag åker jag till Prag för att hälsa på mina fina vänner JT och Maria. Med tanke på att jag endast varit utomlands en gång tidigare (Norge) så är jag lite orolig över hur jag ska hitta rätt.

Min värsta farhåga är att det kommer fram någon tjeckisk man i en trench coat av skinn och tvingar in mig i en bil. Till en början skulle jag tro att det var en taxichaufför som kommit för att hämta mig, men sen skulle trenchcoaten göra mig misstänksam och då skulle mannen skrika (med öststatsbrytning) "Get in the car, NOW!". Jag skulle sätta mig i bilen i tron att det var tjeckisk sedvänja att skrika åt turister. Sen skulle bilen köra genom Prag och passera avfarten till rätt ställe (som om jag skulle veta var det var!) och då skulle jag fråga mannen om vi inte skulle ha svängt och han skulle svara "Better way" och sen skulle vi sitta i tysthet då bilen plöjde genom regnet. Efter ett par timmar skulle jag börja skruva mig oroligt i sätet och fråga om vi inte är framme snart, "Soon, Poland" skulle mannen muttra. "Polen?" Skulle jag tänka och ta en sipp från den burk med Cola som mannen bjudit på och sen skulle huvudet plötsligt kännas väldigt tungt.

När jag vaknade till liv igen skulle jag hitta mig själv stående i ett skyltfönster i Krakows mer ljusskygga delar, enbart iklädd neonfärgade speedos. "Kramar till salu" skulle det stå textat med en spritpenna på en skylt bredvid mig och så skulle jag sedan leva mitt liv. Åren skulle passera och en dag skulle det komma någon från Fredrika och turista i Krakow och då skulle de se mig i skyltfönstret och säga "Men är inte det där..?" och innan meningen avslutades skulle personens sällskap säga "Jaja, nu tar vi och äter lunch".

Tur att jag har med mig resesällskap på torsdag!

Inga kommentarer: