söndag 5 augusti 2012

Lön för mödan

För ett tag sedan förhandlade facket fram en löneförhöjning i det kollektivavtal som jag tillhör. Det var bra. Pengar är bra, mer pengar bättre. Jag har visserligen inte så hög lön, Zlatan tjänar mer på en dag än vad jag gör på ett år (vilket kanske är rimligt med tanke på att det krävs en badboll för mig att göra vad Zlatan kan göra med en apelsin), men eftersom jag inte har några större utgifter så har jag det bra ändå.

Hösten 2009 var jag arbetslös och hade det mindre bra. Inga jobb fanns att hitta, så Arbetsförmedlingen ordnade fram ett "projektarbete" där jag för 18 kr/h skulle bygga ett vindskydd. Alltid när jag ska försöka jämföra löner med varandra brukar jag utgå från det, från 18 kr/h.

...men ingenstans hittar man en sämre timlön än den min bror hade då han ägnade tre timmars intensivt arbete med skruvmejsel, hammare och kniv för att få ut en femkrona som fastnat i en kundvagn som stod utanför vår lägenhet på Carlshem.

Fem kronor för tre timmar, det är till och med sämre timlön än vad barnarbetarna hade i industrialismens första skede.

Inga kommentarer: