fredag 10 augusti 2012

Ditt och datt

Jag har sett att det finns s k pensionärsbloggar, där gamla människor gör en veckosummering där de journalför vad som hänt. Katten har fångat en råtta, det har regnat (men inte mer än den där sommaren på 1950-talet), man har virkat strumpor till barnbarnen, man har ont i benen, man har bakat bullar o s v. En journalföring av livet i stort.

Eftersom jag tycks ha tappat geisten och på flera sätt börjat bete mig som en pensionär (inklusive användandet av uttrycket "Dagens ungdom, jag säger då det") så borde kanske jag också göra detsamma, uppdatera en gång i veckan och skriva sammanfattningar om stort och smått. Små små tankar om ditt och datt

Ja, varför inte.
  • Förra veckan hade Expressen rubriken "Uppgifter om Palme-mordet hittade i Eva Rausings dator". Mordet säljer fortfarande lösnummer, så är det ju, men att Eva Rausing skulle varit inblandad känns lika långsökt som det kapitel i brottaren Tomas Johanssons självbiografi som handlar om Johanssons pappas konspirationsteori om att Palme mördades på grund av att en tågvagn med svartkrut försvunnit i Norrbotten. Palme har på något sätt förvandlats till Sveriges Bermudatriangel - ett fenomen omgärdat av mystik och som aldrig (?) kommer få sin lösning.
  • Igår såg jag en dokumentär som handlade om företaget Facits uppgång och fall. Om det finns något som får mitt hjärta att mjukna så är det sånt, svensk industri- och brukshistoria under 1900-talet.
  • Jag har noterat att jag aldrig dricker ur kaffekoppen helt. Jag lämnar alltid ett litet tionde i form av sumpmarginal. Som ni kanske vet HATAR jag när det är någon form av fasta partiklar i drickat.
  • Det har gått styvt två veckor sedan jag fyllde 25. Rigor mortisen börjar sätta in.
  • Det här med metaforer: under OS blev en svensk brottare kallad "lyftkranen från [hemort]" (ironi: tänk om det varit en svensk blottare som gått under samma epitet), Tom Jones är tjuren från Wales och ...tja nu kommer jag inte på fler. MEN om jag någon gång blir landslagsspelare i någon bollsport så vill jag bli kallad något som är hämtat från mitt jobb, typ "cirkulationspumpen från Fredrika". Något som är helt ovidkommande, men som ändå låter tufft, som "termostatblandaren" eller "skruvdragaren" eller "torxbitsen" (inte lika tufft = "ändpluggen").
  • Det börjar bli dags att tänka på pensionssparande. Hur mycket kostar en revolver att skjuta sig själv i huvudet med egentligen?
  • Apropå OS: Det brukar sägas att det krävs att man är extrem för att kunna slå sig fram i världseliten, oavsett vilken sport det gäller. Extremt fokus, extrem träning, extrema gener osv. Enligt samma logik bör jag därför vara en potentiell världsstjärna i att handla bacon (40 paket i frysen) och gråa strumpor (120 par i garderoben).

Inga kommentarer: