torsdag 17 maj 2012

Ont i ögonen

Ni har säkert någon gång hört det smickrande uttrycket "gör inte ont att titta på", eller det liknande "vila ögonen på" användas för att nedtonat beskriva att någon ser bra ut. Det är inga konstigheter med det, att se en vacker människa är ju liksom en lisa för själen.

Om någon däremot inte ser bra ut så gör denne ont att titta på. Det svider och sticker i ögonen (den absolut främsta anledningen till att jag väljer att lägga ner tid på träning är just detta: en dröm om att någon gång inte göra ont att titta på). Men det behöver förstås inte vara någon, något kan också göra ont att titta på, en obekväm händelse eller ett par väldigt beiga skor t ex.

Som igår, då jag skulle fixa en sak i en lägenhet. Innehavaren av lägenheten var inte hemma, eller kanske var hen det? Det var svårt att avgöra, för även om en dörr är låst så behöver det ju inte betyda att ingen är hemma. Jag hade lite tajt om tid, så därför gick jag till en anhörig för att dels fråga om hen var hemma och dels fråga om tillåtelse att gå in i lägenheten. Den anhörige visste inte om hen var hemma, men var villig att följa med till lägenheten, bara för att kontrollera att hen inte låst in sig för att kolla på vuxenfilmer (den anhörige sa detta helt gravallvarligt).

Tänk er att se det, självbefläckelse. Att oförberedd tvingas se något sådant skulle göra så ont i ögonen att jag tillfälligt skulle tappa synen. Som att bli svetsblind, typ.

Inga kommentarer: