lördag 26 maj 2012

"Old brown shoe"

Hank Williams skrev en gång textraden "why do you treat me like an old brown shoe?" för att förklara hur en kvinna han var förtjust i inte längre gillade honom. För henne var han nu bara en gammal brun sko, en slit-och-släng grej som hon inte längre tyckte om. Hade Hank levt och verkat i dagens Fredrika istället för 50-talets USA hade han nog ändrat sig och använt metaforen "varför behandlar du mig som ett sopsäcksgrått linne?" eftersom han då skulle ha sett mig och förfasats över mitt nya träningslinne.

Mitt nya linne ja, det sopsäcksgråa som jag av mina egna hormoner lurades att köpa. Det skulle kunna vara det tråkigaste plagget någonsin (det kan också vara det största felköp jag gjort sedan den gången då jag köpte stuprörsjeans...). Så här ser det ut:

(Notera även det fina duschdraperi som jag fått av min lillasyster)
När det kommer till träningskläder så vill man att de ska se snabba ut. Det ska vara som med sportbilar som ser ut att gå i hundra knyck även om de står helt stilla. Men med ett grått och tråkigt plagg så får det motsatt effekt - då ser det ut som att man står stilla även om man rör sig så snabbt man kan. 

Och dessutom sitter det ju extremt osmickrande, som om det de facto är en sopsäck jag har på mig... 

Gud vad dumt ändå, tänk om jag skulle gå ut i media som ett offer. Som att jag blev lurad på riktigt i butiken. Det skulle kunna vara en del av en artikelserie om lurade konsumenter: "Skönhetsbluffen - man lurades att handla av vacker expedit", där jag skulle få beskriva hur jag "sa ja, men egentligen tänkte nej". Andra delar i artikelserien skulle möjligtvis vara: "Köpte bil för 1 krona - fick kartong på posten" och "Tamsnoken visade sig vara en boaorm - man kramades till döds" (d v s nyheter av det här slaget).

Vid artikeln skulle det också finnas en bild på mig där jag med tom blick skulle visa min uppgivenhet inför situationen genom att rycka på axlarna, typ så här:


Eller där jag, ledsnast i Sverige, bara skådade in i fjärran:


/Besviken konsument

(Och nej, bilderna är inte något förtäckt sätt att "flasha" kanonerna för er. Hade det varit det så borde jag väl ha fixat till den Sting-liknande frisyren först?)

Inga kommentarer: