söndag 27 maj 2012

"I skogen sågs ett intensivt ljussken, liknande blosset från en nödraket"

Idag var jag ute och sprang en stund i det fina vädret. Vårsolen har gjort att motionsspåren börjat torka upp och det är en himmelsvid skillnad i att kånka runt på sin blekfeta kropp i terräng jämfört med asfalt. Det gör så mycket mindre ont i benen att springa där, om asfalt är knäckebröd är terräng maräng.

Jag vet inte hur många gånger jag har nämnt det, men Albin betyder "den vite" på latin och inte ens Killinggänget skulle kunna greppa ironin i att jag, Sveriges blekaste icke-albino, heter så. För att få till ett trendbrott i dessa somrar av ständig blekhet har jag tänkt utnyttja dagar med fint väder till att exponeras för solljus. Men det är svårt det där, jag är så pryd att det känns som att jag blottar mig om jag går topless, som att jag prackar på allmänheten min nakna torso. Att jag skändar folket med min blekhet. Det är ett hjärnspöke på precis samma sätt som linnen var tidigare (och bara tanken av att gå barbröstad in public får mig av någon anledning att tänka på skämtet "There's a party at the nudist beach and I would really like to go, but I can't seem to get the wrinkles out of my birthday suit").

Jag vill ju inte att människor ska få ont i ögonen...

Man brukar ju säga att i rymden kan ingen höra dig skrika och på samma sätt borde ingen kunna anmäla dig för förargelseväckande beteende/sedlighetsbrott i skogen. Men det finns ett problem med att vara fluorescerande blek och samtidigt gå utan tröja i skogen: ett bländande ljus skapas eftersom solen studsar mot kroppen som ljusstrålar i en spegel. Jag blir som en jäkla Twilight-vampyr. Och ni vet hur det blir om någon observerar kraftiga ljussken i skogen:


Närkontakt av tredje graden. UFO-experter (vars utbildning består av att ha sett alla säsonger av Star Trek och Arkiv X) samlas, rykten börjar sprida sig på olika Internet-forum och kanske hugger också lokaltidningen och skriver en liten artikel: "Fredrika: I skogen sågs ett intensivt ljussken, liknande blosset från en nödraket, som rörde sig i maklig takt mellan träden längs en motionsstig".

Inga kommentarer: