fredag 17 februari 2012

Just the other side of nowhere

Mitt nya koncept verkar vara att skriva om sådant som andra redan skrivit om. Låt oss kalla det inspiration. Som nu, då Maria listat sina favoritlåtar med artisten Markus Krunegård och då måste jag förstås också göra samma sak. Men inte med Krunegård, dårå. Han kan jag inget om. Istället tar jag country, men apropå det kom jag att tänka på en annan sak.

Kris Kristofferson har skrivit låten Just the other side of nowhere som handlar om en person som flyttar till en stad där ingen bryr sig om honom/henne. "I come from just the other side of nowhere" svarar personen om någon (mot förmodan) frågar vart han/hon kommer ifrån. Det är ett svar lika gott som något eftersom ingen egentligen bryr sig eller har orken att ta sig förbi detta enda tafatta försök till artighet.

Ungefär så var det också en gång då jag var på ett friidrottsläger i Umeå. Nästan alla kom från antingen Umeå eller Skellefteå och kände varann sen tidigare. Jag var 12-13 år och den ende som kom från inlandet. Även om det inte är särskilt långt mellan Fredrika och Umeå är det kulturella avståndet betydligt större än det geografiska. Jag var ganska ensam där och när vi samlades i en ring och skulle berätta om oss själva fick jag den där frågan. "Var kommer du ifrån?". "Fredrika", svarade jag, "det ligger mitt ute i bushen" (ett försök från min sida att bagatellisera den kulturella skillnaden).

Jag kunde lika gärna ha svarat "just the other side of nowhere" utan att det skulle ha gjort någon skillnad i responsen - ett lite svävande "jaha" och sedan var det inte mer med det.

Ingenstans är det intressant att höra om någon som kommer från andra sidan av ingenstans.

Inga kommentarer: