onsdag 20 juli 2011

Heminredning

Mina dagar är ganska inrutade. Från det att jag vaknar på morgonen till det att jag kommer hem från träningen på kvällen är dagen fullbokad och därför blir det inte så mycket fritid. Jag klagar inte [öppet för tolkning], men gårdagens IKEA-leverans har visat sig bli problematisk på grund av tidsbristen.

Ända sedan min hyll-mani i höstas har jag snöat in på inredning. Inte så att jag "piffar" till lägenheten eller så (den är fortfarande tämligen asketisk), men då jag har bestämt mig för hur jag vill att det ska se ut, då vill jag helst att det ska bli klart så fort som möjligt. Mina inrutade dagar gör det dock svårt att få tid över till att montera ihop de saker som jag beställde från IKEA, dels eftersom även estetiskt handikappade människor som mig själv behöver sin skönhetssömn och dels eftersom till synes alla möbler verkar bestå till 90 % av träpluggar som ska hamras fast, något som inte får göras sent på kvällen då hamrandet kan störa grannarna. Eftersom jag bor i ett hyreshus där jag själv är vaktmästare är jag också tvungen att utgöra ett gott exempel och därför kan jag inte heller rebelliskt knacka fast pluggarna efter klockan nio på kvällen. Därför känns det som att monteringsarbetet, som får ske på lunchrasten, kommer att ta en smärre evighet.

Idag kom jag på mig själv med att önska att ett riktigt oväder drar in, med kolsvart himmel och åska som rullar fram och tillbaka över himlen. Då skulle jag kunna tajma hammarslagen, så att det blir som i Nyckeln till frihet där Andy Dufresne under ett åskoväder synkar sina slag på avloppsröret med åskknallarna så att hans rymningsförsök inte ska höras av fängelsepersonalen.

Inga kommentarer: