måndag 11 juli 2011

Keps

I lördags, på dansen, bestämde jag mig för att prova något nytt. Jag toppade outfiten med en keps. Inte en trucker-keps a la Jersey Shore eller en sponsorkeps a la PGA-touren, utan mer en gubbkeps a la folkhems-Sverige.

Jag har aldrig haft en sådan gubbkeps ute i offentligheten förut (och inte inomhus heller vid närmare eftertanke) och trots det kändes det bra. Men, eftersom vi inte längre befinner oss på ett ålderdomshem i mitten av 1940-talet, så borde man inte kunna kalla en gubbkeps för en gubbkeps längre. Numera verkar det som att de som bär gubbkepsar antingen är såna som hänfaller för subkulturen "Rockabilly" eller medelålders män som försöker dölja en begynnande flint på ett chict sätt (men det förstås, det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra) och därför borde namnet också avspegla användargruppen. Men vad?

...eller så gör man som AT och kallar det för basker.

(Så, vad ville jag ha sagt med allt detta? Jo, att jag aldrig fått så många komplimanger (2!) under en och samma kväll. Allt tack vare kepsen)

Inga kommentarer: